subscribe: Posts | Comments

Hur baletten hittade sin väg fram

Kommentarer inaktiverade för Hur baletten hittade sin väg fram
Hur baletten hittade sin väg fram

Tittar man tillbaka i alla kulturer kan man på ett eller annat sätt se att dans har funnits i någon form av rituell karaktär. Ända tillbaka till forntiden i Egypten fanns det danser som dansades i ceremonier. Det fanns också danser som dansades som rena underhållningsdanser vid sammankomster och fester när besökare från hela världen var på besök. I resan genom tiden och århundradena förfinas dansen och i olika kulturer fanns de i olika former. I Europa var det sällskapliga dansen otroligt viktigt vid de medeltida hoven och fyllde en viktig social funktion. När vi sedan kom in på 1500-talet började danserna att ta formen av olika roller. De här danser kom att utvecklas av de forna hovdanserna. Tittar man på baletten kommer ordet balett från italienskans ord ballo och betyder kort och gott dans. Man kan säga att balett betyder liten dans. Även om namnet innehåller ordet liten var det ofta storslagna danser som var mycket påkostade vid hoven när det kom till balett. Ett av ställena där balett spelade en stor roll var i Frankrike under Ludvig XIV:s hov.

Baletten var improviserad

Fram till 1600-talet var baletten något som kom genom att den improviserades, men efterhand kom den att bli mer strukturerad och följa ett mönster. Det var 1661 som den franska dansakademien instiftades och där fastställdes balettens fem första positioner. Det är de elementära positionerna i baletten, kroppens och fötternas ställning. Positionerna finns kvar än idag och är grunden för all undervisning i balett.

Baletten tar form som vi ser den idag

Baletten tar form som vi ser den idag

Det var på 1600- och 1700-talen som baletten kom att utvecklas mycket. Det var intresset för både balett och opera som stod för en stor del av intresset för dansen. I de flesta uppträdanden med opera ingick det även att någon dansade balett. Till skillnad från idag var baletterna på den tiden relativt korta.  Baletten som vi känner till idag började skapas först i slutet på 1800-talet och det var då uppsättningar av dans som kunde fylla en hel kväll. Idag har vi delat in baletten i olika kategorier och den som fanns på 1700-talet kallas idag för stilbalett och den som kom på 1800-talet har blivit vad vi kallar för klassisk balett. De scenkläder vi förknippar med balett som är en skir tyllkjol med överdel började användas i Paris på 1830-talet av den svenskfödda ballerinan Marie Taglioni. Frankrike har hela tiden haft ett starkt fäste för baletten, men även Ryssland började få mer och mer intresse för balett. De flesta av de stora verken inom balett kommer från något av dessa länder. Vi har Svansjön, Törnrosa, Nötknäpparen, La Bayadère – tempeldanserskan, Don Quijote, Askungen, Romeo och Julia är alla ryska. Den skira korta tyllkostym som blivit en sinnebild för den klassiska baletten lanserades på 1830-talet i Paris av den svenskfödda ballerinan Marie Taglioni. Frankrike och Ryssland var de länder där den klassiska baletten fick starkast fäste. Nästan alla de stora klassiska helaftonsbaletterna kommer från något av dessa båda länder. Vi har Giselle, Coppelia och Syfiden som är från Frankrke och Svansjön, Törnrosa, Nötknäpparen, La Bayadère – tempeldanserskan, Don Quijote, Askungen, Romeo och Julia som alla kommer från Ryssland. Det var också ryska tonsättare